Bouwhuisterug naar home

Pluk's geluk

Nienke Bouwhuis

Project

design academy - mens en wonen

In dit afstudeerproject wordt de relatie tussen geluk en vormgeving onderzocht. Heel veel is er al gezegd en geschreven over 'geluk'. Iedereen kan erover mee praten. Zo blijkt na veel gesprekken. Toch zijn we 60% van de tijd niet gelukkig, d.w.z. niet bewust van geluk. Het is niet nodig om te overleven, maar we zijn er wel altijd, bewust of onbewust, naar op zoek.
Ondanks dat het niet bovenaan de piramide van Maslov staat, verhoogt het wel de kwaliteit van ons leven. Het geluk in 'Pluk van de Petteflet' is zo begrijpelijk omdat het terugslaat op jeugd herinneringen en iedereen daarbij zijn eigen associaties heeft. De drie belangrijkste factoren hierin zijn:

1- Jeugdherinneringen - een manier om het gelukkige gevoel te voelen is om associaties van vroeger op te roepen. Kinderen hebben intense gevoelens en juist deze worden ook onthouden. Deze herinneringen hebben alle volwassenen ergens opgeslagen en kunnen gemakkelijk geopend worden. (materiaal & kleur: opblaasbaar & geel)
2- Herkenning van archetype - het is belangrijk om ergens zeker van te zijn, ergens op te kunnen vertrouwen, zekerheid te hebben, te weten wat je hebt. (vorm: kubus)
3- Zintuiglijke prikkeling - om het gevoel op te roepen, moet je natuurlijk geprikkeld worden. Een fysieke prikkeling kan leiden tot een psychische prikkeling. De zintuigen zijn heel belangrijk voor het ervaren en beleven van sensaties. Mensen kunnen alleen hiervan al genoeg genieten om een gelukkig gevoel te krijgen. (luchtvulling: fysiek evenwicht bewaren)

Vormgeving kan mensen zodanig stimuleren dat het geluksgevoel opgeroepen wordt.

Download PDF Download PDF

Bureau Bouwhuis